Taršos mokesčio skaičiuoklė žinant co2

Taršos mokesčio skaičiuoklė žinant co2

Nuoroda - TARŠOS MOKESČIO SKAIČIUOKLĖ ŽINANT CO2

Aplinkos ministerija persigalvojo ir nori atsisakyti automobilių registracijos mokesčio. Vietoj to ketinama dvigubinti metinį taršos mokestį. Dabartinis aplinkos ministras tikina – tarša turi būti įkainota, nes tai daro įtaką visuomenės sveikatai, bet buvęs ministras kritikuoja siūlomą idėją – tai esą bus smūgis mažas pajamas turintiems žmonėms, taip pat įstatymo projekte matyti spragų.

Pagal naująjį projektą už visus bent kiek teršiančius automobilius mokestis bus pradėtas taikyti po daugiau nei metų – 2023-iaisiais. Pereinamuoju laikotarpiu mokestis būtų kiek mažesnis, o jau nuo 2025 m. mažiausiai 8 iš 10 Lietuvos keliais riedantys automobiliai jų savininkams per metus papildomai atsieis bent 100 eurų. Taršos apmokestinimas apskaičiuojamas pagal oro taršos koeficientą ir tai, kiek gramų anglies dioksido emisijų tenka vienam kilometrui.

Galima panagrinėti, kiek reikėtų mokėti populiariausių Lietuvoje automobilių modelių savininkams. Imkime daugiau nei dešimties metų ir dyzelinius automobilius. Štai „Volkswagen Passat“ vidutiniškai per metus atsieis 150 eurų, BMW mėgėjai už taršą gali susimokėti nuo pusantro iki 300 ar daugiau eurų per metus. Už ne patį galingiausią „Audi“ per metus taršos mokestis gali siekti 150, galingesnis – kone 300 eurų.

Skaičiavimai preliminarūs, jie priklauso nuo kiekvieno modelio variklio, išmetamų teršalų kiekio. Be to, kuo senesnis automobilis, tuo mokestis didesnis.

Todėl už senus ir galingus automobilius nuo 2025 m. gali tekti kasmet mokėti ir po 250-300 eurų. O nuo 2026 m. mokestį jau mokėtų net ir kai kurie hibridinių automobilių savininkai. Pavyzdžiui, už „Toyota Prius“ – apie 60 eurų per metus.

Aplinkos ministerija iš mokesčių per mažiau nei dešimtmetį planuoja surinkti apie milijardą eurų. Šie pinigai būtų naudojami viešajam transportui ar, pavyzdžiui, elektromobilių infrastruktūrai gerinti. Bet elektromobilių entuziastai tuo abejoja.

„Pati idėja – viskas gerai. Tik ar teisingas jos įgyvendinimas ir laikotarpis?

Juolab, kad 2030 metams visos ministerijos žada, kad turėsim vos ne pusę elektromobilių. Jei tikrai tas mokestis veiks nuo 2025 metų (pasak ministro – nuo 2023 m. – LRT.lt), bus per mažai laiko. Suprantu, kad politiko karjera yra keturi metai, o ministro dažniausiai trumpesnė, tai visi sprendimai, numatyti 4 metams, yra po klaustuku. Kita Vyriausybė, kitas ministras tuos sprendimus gali imti ir pakeisti“, – mano elektromobilių entuziastas Dainius Jakas.

Aplinkos ministras Simonas Gentvilas akcentuoja, kad automobiliai mūsų miestuose yra pagrindiniai taršos šaltiniai. Jo, manymu, Lietuva jau tiesiog „pribrendo“ naujam taršos mokesčiui.

„Ypač po Glazgo konferencijos, po Baltijos šalių prezidentų deklaracijų turi būti konkretūs veiksmai. Man atrodo, nuo valstybės vadovų iki opozicijos partijų turi irgi būti atsakomybė. Tai ne aplinkos ministro asmeninis noras“, – sako S. Gentvilas.

Tuo metu buvęs aplinkos ministras Kęstutis Mažeika sako, kad įvedamas dar didesnis chaosas ir ši tvarka vargu, ar bus tinkama ir aplinkai saugesnė, nes matomos akivaizdžios spragos.

„Registracijos mokestis buvo įvestas, kad būtų barjeras uždaryti rinką nuo taršių automobilių. Kitas dalykas – sumos, kurias įvardija patys projekto teikėjai, yra praktiškai kartais viso automobilio vertės suma. Tai yra didžiausias smūgis gyvenantiesiems regionuose, turintiesiems mažesnes pajamas. Kuriems net nėra galimybės pasirinkti.

Trečias dalykas – kaip tą mokestį bus lengva apeiti. Kai jaunuoliai iš Vokietijos pirks automobilius ir registruos „ant“ savo senelių ir jiems bus nuolaida. Tokios lengvatos ir tokios spragos parodo, kad įstatymo projektas yra skubotas, neišbaigtas“, – mano K. Mažeika.

S. Gentvilo nuomone, socialiai jautriausi asmenys yra tie, kuri neturi automobilio. Ministro įsitikinimu, asmenys už dabartinio turimo automobilio kainą gali nusipirkti ir mažiau taršų automobilį, kuris nebus apmokestintas. „Iki 2023 metų yra galimybė už tą pačią sumą nusipirkti iki 130 CO2 emisijos automobilį“, – galvoja ministras.

Jis teigia, kad jam skaudu girdėti buvusio aplinkos ministro mintis, kad mokestis nuskurdins gyventojus: „Pusei mokesčių mokėtojų mokestis bus iki 100 eurų per metus – tai dviejų padangų kaina.“

S. Gentvilas kartoja, kad tarša turi būti įkainota, nes tai daro įtaką visuomenės sveikatai.

Šaltinis